POLARSTEPS

Een fantastische app die je kan gebruiken met rondreizen, wandel/fietstochten enz... om het thuisfront op de hoogte te houden, en om je dagelijkse foto’s en blog te posten. Wat ik erg handig vond, is dat Polarsteps vraagt om een boek te maken van je reisverslag. Omdat ik verrast was van het resultaat wil ik jullie hiervan op de hoogte stellen.

**ER ZIJN WEER NIEUWE SPORTSJAALTJES**

Er zijn weer verschillende modelletjesnieuw binnen.

**NIEUW BINNEN**

Er zijn weer verschillende nieuwe modelletjes binnen. Zo’n handige sjaal mag niet ontbreken bij de sportliefhebber. € 7,50 per stuk. Bij bestelling van 2 stuks gratis verzending.

Genoeg geweest…..!!!

Na afsluiten in Finesterre en een dagje in Muxia, ben ik vanmorgen begonnen aan de terugreis. Als eerste naar Porto om vanuit daar naar Amsterdam te vliegen. Van Muxia naar Porto met de bus was een reis van 2 uur en een reis van 5 uur.

Zo zie je onderweg naar Porto dat het klimaat ook anders wordt. Galicia is een deel van Spanje waar vaak bewolking is en veel regen valt. Dat heb ik ook gemerkt….. Haha!

Porto is een mooie stad, er hangt sfeer en een heel gezellige binnenstad. Na veel slapen in de bus, en mijn backpack achtergelaten in mijn hostel ging ik in een lekker zonnetje op pad. Ik wilde graag naar de overkant van de rivier omdat daar de proeverij’tjes zijn…??

Wat me opviel waren, en hoe kan t ook weer? De schortjes……

Overal zag ik ze weer, en natuurlijk maak ik daar een foto van……

Wat ik ook zag in een Portugees winkeltje was Vlisco…… hoe apart!

Petjes…… !!!!

Morgen overdag nog wat rond struinen en s’avonds naar huis.

Maar wat een reis…. bijna 500 km gelopen, en als ik de niet getelde km meetel zit ik er overheen. Voor mij merk ik dat ik niet goed meer meekan. Ik heb last van de diabetes en nieuwe pomp. Deze heeft me nachtenlang wakker gehouden omdat ik energie te kort kwam. Ik moest eten of ik nu wilde of niet! Ook overdag merkte ik dat ik geen insuline moest gebruiken tijdens het lopen, en zelfs bij moest eten! Mijn been en littekens in mijn liezen deden pijn, als ik teveel liep, ik heb hele brandende voeten, en het gevoel of ik ze continue moet koelen! De pijn in mijn linkervoet…… alles bij elkaar weet ik dat ik niet meer alles kan doen wat ik vroeger zo goed kon. Ik kan nu ook volmondig zeggen

” TIS GENOEG”……..

Voor mij was het een hele ervaring om op deze manier op vakantie te gaan! Slapen in een stapelbed met mensen die je totaal niet kent. Het gesnurk, de luidruchtigheid als ze s’morgens rond 5.00 uur gaan vertrekken….. maar het had ook zijn charme. Vooral de eerste 10 dagen, de race voor een bed!! Was je te laat dan pech, de regen, de ontmoetingen onderweg, die je weer moed gaven om verder te lopen. 25 tot 35 km per dag non-stop…… geen dag rust gehad! Dan wil je een route lopen en durf je niet in verband met geen slaapplekken, dan kondigden zich een Nederlandse vrouw aan die me voorruit helpt en me laat slapen ! Hoe bijzonder……Maar als je me vraagt of ik het weer doe? VOLMONDIG JA!!!

Mijn reis was het plannen van een vliegtuig en daarna maar zien hoe en wat…. en alles kwam goed! Een keer raakte ik wat in paniek, maar dat lostte zich ook weer op. De regen, klets en kletsnat en ik had geen onderkomen! Ze stuurde me naar de plaatselijke herberg en die zat vol! Hij vertelde dat alles in de omstreken vol zat en de moed zakte me echt in de schoenen. Kou, kletsnat, en geen slaapplek. Dat was de enige keer dat ik lichtelijk bang werd!

Santiago deed me niet zoveel, simpelweg omdat het niet mijn eindbestemming was. Wel leuk om daar op dat plein aan te komen, maar voor mij was het huppetee en verder!

Daarna was de tweede Camino, Santiago naar Finesterre, dat was voor mij het leukste! Simpel, geen drukte en race, nieuwe mensen en een mooiere omgeving. Maar ook het eindpunt was bijzonder. De stenen, de zonsondergang, en de herbergen waren echt leuk! De gemoedelijkheid van de mensen als je op je eindpunt was.

Waar je over na moest denken was hoeveel kilometer, waar ga je slapen, en waar kom ik aan eten…… dat is zo anders als in bv Nederland! Daar denk je over alles na en hoe alles moet, zelfs over wat je moet koken….. Doordat ik een paar weken zo heb geleefd was het moeilijk om de stap te zetten en mijn terugreis te boeken. Ik had echt geen zin om daarover na te denken, maar ja…. je moet terug! En dan wordt je uiteindelijk toch gedwongen om na te gaan denken!!

Ik zit nu in het tuintje van de herberg, aan een wijntje en mijn verhaaltje…. relaxed en klaar……

Een paspoort vol stempels en ingeschreven als pelgrim…… de stenen achtergelaten op een mooi plekje, dat is mijn souvenier?

Muxia…..

Wat ik nog wilde na Finesterre was Muxia. Deze twee plaatjes zijn de moeite om te bezoeken. De laatste had ik per bus afgelegd vandaag. Er waren meer lopers die hetzelfde plan hadden om naar Muxia te gaan. Een lieftallig rustig klein plaatsje met een bijzonder mooi strand.

Maar voordat ik naar het strand ging was er nog wat te bekijken en een Bergje te beklimmen.

Ik was vooral moe, opgezwollen voeten, pijn in mijn voet, gehele ontregeling van mijn nieuwe pomp waardoor ik de laatste dagen erg veel last heb van de wisselende suikerspiegel. Omdat ik een hele moderne zelfregelende pomp heb, kan ik dit niet zelf aanpassen!! Een punt van aandacht!!

Daarom is het tijd om terug te gaan, het was goed maar ik weet ook dat ik niet gezond ben en terug moet! Het vele wandelen heeft zijn tol geeist. Gisterenavond was vredig bij de zondsondergang, ik heb de stenen een plekje kunnen geven, dat voelde goed!!

In het dorpje was een marktje en om op de eerste week terug te komen vond ik iets leuks…..

Schortjes …… !!!! Ik vroeg iemand een schortje voor te houden maar ze snapte de bedoeling niet haha…..

Vandaag was vooral een dag van moeheid, slapen en zorgen dat de terugreis helemaal geregeld is. De laatste stempel is binnengehaald, en nog een certificaat erbij….. Morgen wordt het een reisdag naar Porto, een volledige dag in de bus.

Welterusten en tot morgen…..

Vandaag even bijna niks…

Vandaag was de mooiste dag van alle dagen op de Camino……. Herbeleving met andere lopers, een beetje strand en het allerbelangrijkste…… de vier stenen! Dat was waar t mede om ging. Een speciale dag!

Deze 4 stenen zijn met mij mee gereisd naar Santiago en daarna naar Finesterre. Hier heb ik ze symbolisch achtergelaten en zullen hier. Lijven liggen!

Een steen voor Brit, een steen voor Elvira….. deze twee zijn overleden aan de rotziekte kanker. Een steen voor Josien die vecht en voor nu nog het uiterste eruit probeert te halen, een steen voor Rita, de kanjer die met de sport op blixumbos altijd met mij in strijd ging om te winnen. Er zijn veel mensen die overlijden aan deze ziekte, ik ben voor nu een overlever! Wat kan je nog doen als je weet dat mensen doodgaan aan deze ziekte, je bent machteloos!! JE KAN NIKS DOEN!!!!